Welfare zvířat ve filmu a kdy se v nich prvně objevila

Všichni jsme alespoň jednou viděli film nebo seriál ve kterém hrála zvířata, ať už hlavní nebo vedlejší roli nebo byla pouze na pozadí. Kdy se zvířata začala poprvé objevovat ve filmech? Jak s nimi proces natáčení vypadá? A kdo dohlíží na jejich práva a welfare? 

První zvířata ve filmu

Pravděpodobně první zvířecí role patřila psovi, který se ve filmu objevil již na začátku 20. století. Snímek nazývaný Rescued by Rover z roku 1906 se dá považovat za první film s psí rolí. Jedná se o němý film o délce 6,5 minuty a vypráví příběh o psovi, který se snaží svého pána dovést k jeho unesenému dítěti. 

Snímek z filmu Rescued by Rover, zdroj obrázku: Filmotomy.com

Psi v němých filmech následovali koně. Konkrétně kůň jménem Fritz, byl prvním koněm jehož jméno se objevilo v titulcích filmu mezi představiteli hlavních rolí. Celkem si zahrál nejméně v 8 němých filmech, kdy první snímek pochází z roku 1915 a nesl název Pinto Ben, 20 minut dlouhý westernový film. Fritzovi byla dokonce zřízena poštovní schránka, kam mohli fanoušci vhazovat své obdivné dopisy, většinou se však jednalo o kostky cukru.

Ve 30. letech 20. století se na plátnech Hollywoodu objevil šimpanz, který si zahrál ve filmu o Tarzanovi. Další skupina zvířat jako jsou kočky, medvědi, papoušci atd. své filmové role dostali až později. Mezi slavné kočičí herce patří zrzavý mourek jménem Orangey, který si s Audrey Hepburn zahrál ve filmu Snídaně u Tiffanyho, kde představoval roli “Cat”, kocoura hlavní hrdinky filmu. Jeho první snímek pochází z roku 1951 a nesl název “Rhubarb” a vypráví příběh kocoura, který po smrti svého majitele zdědí celé jeho mění. Orangey je jediný kocour, který za svůj život vyhrál dvě ceny PATSY Awards (Picture Animal Top Stars of the Year), zvířecí ekvivalent Oscarů.

Snímek z filmu Snídaně u Tiffanyho, zdroj obrázku: The Movie and the Muse

Co se týče medvědů, tak asi nejznámější medvědí herec je Medvěd Bart, který si zahrál ve snímku The Bear z roku 1988, vyprávějící příběh osiřelého medvíděte, kterého se ujme dospělý samec medvěda grizzlyho, který je shodou náhod štván trofejovými lovci. Za tuto roli se mu dostalo velkého uznání a dokonce vyústilo i na nominaci na Oscara, jenže Bart dále nepostoupil, protože zvířecím hercům není umožněno Oscary přijímat. Medvěd Bart si zahrál po boku Anthonyho Hopkinse, Morgana Freemana, Roberta Redforda nebo Brada Pitta.

Snímek z filmu The Bear, zdroj obrázku: BeFun.cz

Jak proces natáčení se zvířaty vypadá? 

Důležitým faktorem, stejně jako u lidí, je pro zvířecí herce jejich osobnost. Pes, který se bojí a schovává za svého pána nebo kočka, která při každém okamžiku vyskočí na nejvyšší možné místo, když chcete pořídit fotografii, asi nebudou vhodnými kandidáty. Zatímco s extroverty a zvídavými jedinci už mohou trenéři pracovat. Důležitou složkou přípravy je trénink. Musí se zvolit taková metoda, která zvířeti nejvíce vyhovuje a zároveň naplní cíl jeho role. Trénink také pomáhá rozšiřovat “slovní zásobu” zvířat, což pak následně ulehčuje práci s nimi. 

I dobře vycvičené zvíře se však musí před a během natáčení seznámit s lidmi s kterými bude hrát a dále pak s prostředím filmu. Zvířata se musí cítit uvolněná a v žádném případě vystresovaná. Ovlivňuje to jak jejich chování, tak i herecký výkon a většina zvířat dává jasné signály, když se jim něco nelíbí nebo toho mají dost. Takovým signálům musí trenér naslouchat a včas zareagovat. 

Například při natáčení českého seriálu O zvířatech a lidech, si herec hrající postavu Seslíka musel svůj vztah k feně Aidě postupně vybudovat, aby se následně jejich láskyplný vztah divákům jevil jako reálný. Herec si vzal fenku dokonce na pár dní domů, chodili na procházky nebo jí dával pamlsky. Nakonec už oba jedinci nemuseli na plátně nic hrát, jelikož se jejich vztah stal opravdový.

Kdo dohlíží na práva a welfare zvířat při natáčení? 

Když se v roce 1925 začaly objevovat první stížnosti na týrání filmových zvířat založila americká společnost American Human Association (AHA) výbor k prošetření a obhajobě zvířat. V roce 1930 MPPDA (Motion Picture Producers and Distributors of America) vytvořila ustanovení zahrnující humánní zacházení se zvířaty používaných ve filmech. V roce 1937 byla společnost American Human Association přesvědčena, že dochází k porušování a nedodržovaní stanovených směrnic, což v roce 1940 vedlo k uzavření dohody mezi AHA a MPPDA. Od té doby musejí všichni filmaři s organizací American Human Association konzultovat všechny filmy, ve kterých budou účinkovat zvířata a také jí musí umožnit přístup na natáčení, aby mohla dohlížet na veškeré zvířecí scény. Pokud filmaři splní veškerá kritéria péče o zvířecí herce, je jejich filmu od AHA udělena certifikace “No Animals Were Harmed”®.

Při natáčení v evropských zemích jsou zvířata chráněna evropským právem a v České republice je ochrana zvířat ve filmu implementován i do zákona 246/1992 Sb., zákona na ochranu zvířat proti týrání.

Autor článku: Kamila Jandová, Nadace na ochranu zvířat

Sdílet na sociálních sítích:

Komentáře jsou vypnuty.