Nátlak veřejnosti slaví úspěch - japonská firma upouští od lovu velryb

11.04.2006

Pokud nepomohou zákony, morální apely či petice, často zbývá jediný způsob, jak zamezit týrání zvířat nebo ničení životního prostředí. Každý člověk je totiž (většinou) zároveň i zákazníkem a právě jakožto zákazníci mají lidé ve svých rukou velkou moc. Svým spotřebitelským chováním mohou podpořit ty praktiky, které považují za správné, a bojkotovat ty, které odsuzují. Jedním z posledních příkladů, kdy tento způsob slavil úspěch, je kampaň proti komerčnímu lovu velryb.     

      

 

Zdroj Greenpeace / Econnect


Díky celosvětové kampani se společnost Nissui rozhodla ukončit aktivní účast na lovu velryb. Během úspěšné kampaně bylo odesláno na sto tisíc protestních e-mailů a firma utrpěla obchodní škody. Nadále je však potřeba vyvíjet úsilí o ochranu velryb a kampaň za moratorium na komerční lov velryb pokračuje. Je totiž ignorována rezoluce Mezinárodní velrybářské komise o vyhlášení Chráněné oblasti pro velryby a lov je maskován údajným vědeckým výzkumem.

Kampaň Greenpeace zacílená na společnost Nissui skončila úspěchem. Nissui Europe je dceřinná společnost firmy Nippon Suisan Ltd. (Nissui), která je druhou největší japonskou firmou obchodující s mořskými produkty. Snižující se poptávka a omezení kvót na lov velryb vedly k sloučení velrybářských odvětví více firem a vznikla tak jedna společnost. Když bylo zavedeno moratorium na komerční lov velryb, tato společnost předala svou flotilu, sestávající ze zpracovatelské lodi a harpunových lodí, nové firmě s názvem Kyodo Senpaku. Nissui však stále vlastnila zhruba třetinu společnosti Kyodo Senpaku a byla tak přímo napojena na lov velryb v Jižním oceánu, který se rozprostírá kolem Antarktidy.

Aktivisté od Nového Zelandu až po New York odeslali na sto tisíc emailů, ve kterých na zmíněné společnosti apelovali, aby pomohli ukončit komerční lov velryb a upozorňovali na to, že spotřebitelé nepodporují jejich velrybářské aktivity. Společnost Nissui v průběhu kampaně Greenpeace mimo jiné ztratila kontrakt na mořské produkty v Argentině, když se v supermarketech objevily samolepky odsuzující komerční lov velryb. Jen do evropské pobočky společnosti Nissui přišlo více než 15 tisíc emailů. Mezi jejich odesílateli z různých evropských zemí nechyběli ani Češi, kteří dokázali poslat více emailů než některé přímořské státy EU.

Navzdory tvrzení společností o důvodech, které je vedly k opuštění aktivit v oblasti lovu velryb, jde o výborný příklad síly mínění spotřebitelů v rámci dnešních globalizovaných trhů. Řada indicií navíc naznačuje, že aktivity velrybářů se stávají stále méně rentabilními a spotřeba velrybího masa klesá. I když jde o úspěch, kampaň Greenpeace nekončí. Japonsko totiž nadále mobilizuje chudé země, aby se připojily k táboru velrybářů v mezinárodní velrybářské komisi a pokračuje ve snaze zvrátit moratorium na veškerý komerční lov velryb.

Japonsko loni zdvojnásobilo počet plejtváků malých, které hodlá pro "vědecké" účely ulovit ve vodách kolem Antarktidy na 935 kusů! K tomu přidalo 10 ohrožených plejtváků myšok! Japonští velrybáři tyto velryby loví ve vodách Chráněné oblasti pro velryby, která byla oficiálně schválena Mezinárodní velrybářskou komisí (IWC) v roce 1994. Tento lov je zcela neopodstatněný a neoprávněný a je jen skrytou formou komerčního lovu. Maso z takto ulovených velryb se v roce 2005 na japonském trhu prodalo za více než 50 milionů USD. Japonsko v posledních patnácti letech ulovilo ve jménu vědy více než 5 000 velryb.

Česká republika na loňském zasedání IWC podpořila rezoluci žádající Japonsko, aby "vědecký" program lovu velryb ve vodách Antarktidy zrušilo či ho přepracovalo na program, který by používal nenásilné metody výzkumu. IWC tuto rezoluci schválilo jednoznačnou většinou. Japonsko však toto rozhodnutí ignoruje a nadále v těchto vodách velryby loví. Česká republika se letos znovu zúčastní zasedání IWC, které se uskuteční od 16. do 20. 6. v karibské oblasti.

JAK MŮŽETE POMOCI?
Pomozte nám pomáhat
Platba PaySec
50 Kč
100 Kč
300 Kč
500 Kč
1 000 Kč
Partneři






Sponzoři
 




   

 

 
zapujcka



Partnerské organizace
 











spolecnost pro zvirata
 
Mediální partneři


 


 

 

 

Internetoví partneři


 

TOPlist